Strækmærker – Ar fra fortiden

Den bedste måde at undgå strækmærker er ved at forebygge dem!

Du kender sikkert godt strækmærker – enten fra egen krop, familiemedlemmer eller andre i omklædningsrummet. Og det er ikke noget kønt syn, men ganske almindeligt og forekommer hos de fleste i større eller mindre grad.

Strækmærker er en form for ar dannelse, der forekommer i huden. De har ofte en affarvet nuance – typisk lilla eller blå med en tendens til at lysne eller falme, som tiden går.

Strækmærker opstår, når hudens tykkeste lag ’revner’. Det er det yderste lag i huden der i daglig tale kaldes for læderhuden, og består af et tykt bindevævslag, hvilket gør huden stærk og elastisk.

Vi får strækmærker, når vores læderhud revnerStrækmærker vil ofte reduceres med tiden, men forsvinder aldrig helt. I de fleste tilfælde ses strækmærker hos gravide kvinder og vægtløftere, men alle mennesker kan få dem.

Hvor opstår strækmærker?

Udstrækning af huden spiller en større rolle, hvad angår hvor strækmærker opstår, end i hvilken retning de løber. Strækning alene er ikke årsagen til strækmærker. Strækmærker kan dannes hvor som helst på kroppen, men opstår med størst sandsynlighed på steder, hvor større mængder af fedt er opbevaret. Strækmærker opstår almindeligvis på følgende dele af kroppen:

  • Bughulen – især omkring navlen
  • Bryster
  • Overarme
  • Underarme
  • Lår – både inderlår og yderlår
  • Hofter
  • Bagdelen – ballerne

Overvægt og strækmærker

Overvægt forværrer tendensen til strækmærker. Overvægtige har ofte strækmærker på lår og hofter.
Strækmærker udgør ingen sundhedsfare og går ikke ud over kroppens evne til at fungere normalt eller reparere sig selv.

Årsager

Der er mange forskellige produkter til forebyggelse mod strækmærker.Strækmærker opstår som følge af hurtig udstrækning af huden – typisk i følgende tilfælde:

  • Hurtig vækst i puberteten
  • Hurtig forøgning i vægt – f.eks. graviditet eller bodybuilding.
  • Hurtigt vægttab

Den fysiologiske årsag til dannelsen af strækmærker ved hurtig udstrækning af huden er hormoner.
Hormonerne afskærer bindevævscellerne fra at udvikle kollagen og elastin-fibre, som er vitale for at holde den hutigt voksende hud spændt. Konsekvensen af denne situation er, at der nu mangler et støttende materiale, når huden er udspændt. Efterfølgende knækker fibrene i bindevævet.
Idet huden ikke er forberedt på ændring af dens form (når den udstrækkes) resulterer det i, at læderhuden revner.

Behandling

Strækmærker kommer for at blive, da de knækkede fibre i bindevævet ikke kan heles. Dog er der en tendens til, at strækmærker med tiden falmer en smule og bliver mindre synlige. Desværre findes der ingen behandling af strækmærker, der kan fjerne strækmærker helt. Eftersom man ikke kan fjerne strækmærker, tager alle former for behandling af strækmærker udgangspunkt i at gøre strækmærker mindre synlige.

De mest ambitiøse og effektive behandlinger af strækmærker behandler årsagen til strækmærker, da de forsøger at stimulere produktionen af celler i bindevævet i læderhuden. Derved erstattes de ødelagte kollagen fibre og elastiske fibre, så elasticiteten kan genoprettes. Disse behandlingsformer er:

  • Creme med A-vitaminsyre – også kaldet tretinoincreme
  • Laserbehandling

Forebyggelse

Da en fuldstændig fjernelse af strækmærker ikke er mulig, er forebyggelse af strækmærker den eneste løsning, hvis du vil undgå dem. Nedenfor kan du se nogle gode råd omkring forbyggelse af strækmærker.

  1. Brug fugtighedscreme: Huden bør blødgøres og holdes smidig ved brug af “fede” cremer – især kan babyolie anbefales til gravide. 75-90 % af alle kvinder udvikler til en hvis grad strækmærker under graviditeten. De pådragende hormonelle niveauer som følge af graviditet betyder, at strækmærker normalt kan opstå i graviditetens 6. eller 7. måned, som er det tidspunkt, hvor huden udstrækkes mest.
  2. Spis C-vitaminer: C-vitamin har en væsentlig betydning for produktionen af kollagen i huden – kollagen er et fibrøst proteinstof, som sammen med elastin spiller en væsentlig rolle i dannelsen af bindevæv.
  3. Indtag varieret kost: Huden holdes sund ved at indtage en varieret kost med essentielle olier såsom fiskeolie og kæmpenatlysolie. Også E-vitamin, jod, svovl og zink holder huden sund.

Links til behandling af strækmærker

Site mapPersonoplysninger